Hvad er en LEI-kode?

Patrick Jørgensen

LEI er en forkortelse for Legal Entity Identifier.
LEI er en 20-cifret alfanumerisk kode, der forbinder informationer vedr. finansielle transaktioner, der gør det muligt at identificere parterne i en transaktion. LEI er implementeret for at skabe et gennemsigtigt finansmarked. LEI er baseret på ISO-standard 17442 udviklet af International Organization for Standardization.
LEI-koden kan sammenlignes med et globalt CVR-nummer. 


Koden er opbygget af fire elementer:

  • Tegn 1-4: Identificerer, hvilken LOU der har udstedt koden.
  • Tegn 5-6: Reserveret til fremtidig funktionalitet.
  • Tegn 7-18: Identificerer den enkelte juridiske enhed.
  • Tegn 19-20: To kontrolcifre.


Eksempler på LEI-koder:
A.P. Møller – Mærsk A/S 549300D2K6PKKKXVNN73
LEI Kode ApS 894500N6DS94AVMR9R44
LEGO System A/S UGKYQUOFW6QSIS3P4P93


Hvem skal have en LEI-kode?
Alle juridiske personer, der ønsker at sælge eller købe værdipapirer, skal fra den januar 2018 have en LEI-kode. Begrebet juridisk person omfatter alle former for selskaber, foreninger, fonde og legater med mere.


Hvem styrer LEI-systemet?
LEI-kodesystemet styres fra centralt hold af GLEIF (Global Legal Entity Identifier Foundation). GLEIF er en overnational not-for-profit organisation med hovedkvarter i Basel, Schweiz.
GLEIFs opgave er at støtte implementeringen og brugen af LEI-koder for derigennem at forbedre gennemsigtigheden i den globale finansielle forretningsverden. Du kan læse mere om GLEIF på deres hjemmeside.


Hvad er en LOU?

LEI-koder udstedes af akkrediterede Local Operating Units (LOU), som er GLEIF-godkendte organisationer. LOUer har mandat til at oprette, ændre og forny LEI-koder. Alle oprettede LEI-koder samles i en åben database hos GLEIF.

Hvad koster en LEI-kode?

Førstegangsregistrering koster 675 kr., årligt fornyelse koster 595 kr. Derudover tilbyder vi en Ekspres Ansøgning for 1.195 kr. Alle priser er ex. moms. Transfers er gratis.

 

Hvordan kan jeg betale?
Hos LEI Kode ApS er det muligt at betale online med alle typer af betalingskort. Hvis du ikke har et betalingskort, kan du foretage en bankoverførsel til vores konto. Oplysninger herom er angivet på den faktura du modtager, når du har ansøgt. Vi påbegynder først ansøgningen, når vi har registreret indbetalingen.


Udsteder i elektronisk faktura (EAN)?
Ja vi er udsteder gerne en EAN faktura til offentlige myndigheder eller hvem, der måtte have behov for det. Kontakt os gerne for dette.


Hvor lang tid tager det at få en LEI-kode? 
Det tager normalt mellem 2-5 hverdage at få en LEI-kode.
Har du brug for at få din LEI-kode hurtigt, kan du vælge vores Ekspres Ansøgning. Vores specialister håndterer hele processen, og på den måde kan vi tilbyde dig koden indenfor 24 timer på hverdage.

 

Kan jeg handle så snart jeg modtager mit LEI nummer? 
Det globale LEI register GLEIF laver deres daglige opdateringer af nye LEI numre kl. 13.00 CET. Nogle banker og brokers har krav om, at LEI nummeret skal kunne verificeres i registeret inden de vil åbne op for handel med værdipapirer. Dette betyder at nogle kunder vil kunne opleve at have modtaget et gyldigt LEI nummer fra os, men at banken først vil kunne åbne for handel med værdipapirer dagen efter kl. 13.00.

 

Hvilke oplysninger skal jeg bruge for at få en LEI-kode?
Du skal bruge dit CVR-nummer samt eventuelle oplysninger omkring ejerstrukturen. I de fleste tilfælde kan vi selv indhente disse oplysninger ud fra dit CVR-nummer, men i nogle tilfælde er der behov for enkelte afklarende spørgsmål

 

Vi har ikke et CVR-nummer, men har brug for en LEI-kode
Vi kan godt hjælpe dig med at ansøge om en LEI-kode selv om I ikke har et CVR-nummer. Kontakt os venligst herfor, da vi skal bruge lidt ekstra dokumentation, for at kunne vertificere enheden.

 

Jeg skal bruge mere end en LEI-kode. Kan jeg oprette flere LEI-koder på én gang (‘bulk’-registrering)?
Ja. Kontakt os venligst og vi finder så vi sammen kan finde en passende løsning.

 

Kan jeg flytte en eksisterende LEI-kode til LEI Kode ApS?
Ja du kan flytte din eksisterende LEI-kode gratis til os. Vi tager os af hele processen, du skal blot indtaste dine oplysninger og underskrive en fuldmagt. Vi skal bruge den underskrevet fuldmagt, for at kunne informere om, at du ønsker at skifte.


Passer I på mine data?
Dataene der indsamles, behandles og deles i forbindelse med håndtering af Legal Entity Identifier (LEI) omhandler hovedsageligt selskabsoplysninger, hvilket betegnes som juridiske personer. Desuden er LEI oplysninger gjort offentligt tilgængelige af officielle myndigheder. Dette bevirker at hovedparten af de indsamlede data ikke hører hjemme under GDPR databeskyttelsesforordningen. Men vi behandler alle dine data seriøst og sikkert.

Har du andre spørgsmål så kontakt os

Telefon:
Email: